19 december 2009

Rödhake - Jo Nesbø

Jag har spenderat hela eftermiddagen med att läsa ut Jo Nesbøs Rödhake. Som vanligt hade jag inte läst baksidan och visste inte vad den skulle handla om. Det visade sig vara norska soldater som stred för Hitler under andra världskriget. Nu är det ju inte jag som har ett stort krigsintresse i det här hemmet, men det var helt klart mycket fascinerande och lärorikt! Och det finns en anledning till att Jo Nesbø blivit utsedd till Norges bästa kriminalförfattare, han är otrolig! Med en väldigt bra förmåga att skildra människor och deras handlingar och tankar även när det inte är helt logiskt får han läsaren att sitta på helspänn. Jag har läst cirka 250 sidor idag, enbart för att jag inte klarat av att lägga ifrån mig boken. Jag har inte känt så med en bok sedan... Snömannen.


För att komma tillbaka till det här med faran av baksidor. Jag brukar vanligtvis läsa dem när jag är klar med boken eller när jag inte har så mycket kvar för att se om jag uppfattat boken som jag "borde". När jag kommit igenom cirka tre fjärdedelar av Rödhake valde jag att titta, men fick självklart en liten spoiler på köpet. Om jag ändå bestämt mig för att läsa samtliga sju delar i serien kan det ju inte spela någon roll vad som står på baksidan av boken i mitten. Jag måste bli ännu hårdare med det här...

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails